Ga terug

Een veilige rotonde bij het Hoendiep

NielsH NielsH  •  12-05-2024  •  Geen reacties  •  Verkeer  • 

huidige [onveilige] situatie

De rotonde op de kruising van het Hoendiep en Johan van Zwedenlaan is gevaarlijk. Fietsers moeten voorrang geven aan automobilisten. Er is te weinig ruimte tussen de rotonde en het fietspad, waardoor je als fietser niet genoeg tijd hebt om in te schatten of je veilig kunt oversteken. Dit maakt de rotonde onveilig. Mijn voorstel is om het fietspad, net zoals aan de noordkant van de rotonde, verder van de rotonde te leggen (zie bijgevoegde pdf). Dit geeft automobilisten beter zicht op fietsers, en geeft fietsers meer tijd om te kijken of zij veilig kunnen oversteken. Voor deze ronde van Sterk Hoogkerk vraag ik de kant van Hoendiep richting stad aan te pakken; de rest volgt in latere rondes. 

Probleem

De rotonde op de kruising van het Hoendiep en de Johan van Zwedenlaan is een belangrijke rotonde voor al het verkeer uit Hoogkerk. Deze rotonde is sinds de herinrichting een bron van gevaar en frustratie geworden. Auto’s hebben op deze rotonde voorrang op fietsers. In principe is dit niet verkeerd, maar dan moet het wel goed uitgevoerd worden. Bij de noordkant van de rotonde is dit al het geval. Hier is een aanpassing gemaakt, waardoor een fietser voldoende afstand heeft van de rotonde om te zien of hij/zij veilig kan oversteken. De andere drie oversteekplaatsen voor fietsers zitten veel te dicht bij de autorijbaan (zie foto) waardoor je als fietser niet kan zien of je veilig kan oversteken. Zelfs al zou je er op kunnen vertrouwen dat elke automobilist zijn knipperlicht aan doet (wat absoluut niet het geval is), dan nog voelt het altijd als een gok of je echt kan oversteken, zeker tijdens de spits. Dit is wachten op een ongeluk. Het is nu zelfs zo dat een aantal scholieren op de fiets die vanaf de zuidkant aan komen en rechtsaf het hoendiep op moeten, de rotonde mijden. Ze fietsen om via de U.T. Delfiaweg, omdat de rotonde tijdens de spits te gevaarlijk is. Maar niet alleen als fietser is de rotonde gevaarlijk. Ook als automobilist is afslaan van de rotonde spannend als er fietsers met vaart aankomen. Dit resulteert in auto’s die alsnog de fietser voorrang geven. Dit maakt het nog onduidelijker voor de fietser en het verkeer op de rotonde stagneert dankzij de stilstaande auto. Bovendien is de rotonde momenteel niet ingericht volgens de CROW richtlijnen. Deze richtlijnen zijn er om te zorgen dat verkeerssituaties veilig en herkenbaar zijn voor alle weggebruikers.

Idee

Mijn idee zou zijn om deze rotonde volgens de richtlijnen aan te passen, om zo weer een veilige situatie te creëren. Dit zou er ongeveer uitzien zoals de noordkant voor fietsers nu al is gemaakt (zie bijgevoegde pdf), maar dan aan alle vier de kanten. De afstand tussen de rotonde en het fietspad wordt zo ± 10 meter, wat genoeg afstand is voor een veilige situatie. Zo heeft een fietser niet de neiging om door te fietsen, hij/zij moet immers een krappe bocht maken. Ook heeft de fietser dan voldoende tijd om te kijken of de auto inderdaad van de rotonde gaat en hij/zij dus niet kan oversteken. Zo kunnen we met zijn allen met een fijn gevoel over deze rotonde, zowel automobilist als fietser.

Voor deze ronde van Sterk Hoogkerk vraag ik de kant van Hoendiep richting stad aan te pakken; de rest volgt in latere rondes. 

Geschatte kosten van de indiener van het idee: €30.000

Locatie: Dit is een van de weinige routes om Hoogkerk uit te kunnen en daardoor is dit dus een drukke rotonde. 's Ochtends en 's middags fietsen hier ook veel middelbare scholieren langs

Wat is de beoordeling van dit idee?

De fietsoversteek op de rotonde bij het Hoendiep kan verder naar achteren geplaatst worden om de veiligheid van fietsers te vergroten. Hierdoor hebben automobilisten beter zicht op fietsers, en krijgen fietsers meer tijd om hun beslissing te nemen bij het oversteken. Volgens de landelijke richtlijnen zou de minimale afstand tussen rotonde en fietsoversteek 10 meter moeten zijn. Op deze locatie lijkt maximaal 9 meter te passen.

Je moet inloggen of een nieuw account aanmaken om te kunnen reageren.
    Geen mijlpalen gedefiniëerd