Ga terug

Artist impression stationsgebied Hoogkerk

Kjvinke@aol.nl Kjvinke@aol.nl  •  22-04-2024  •  Geen reacties  •  Verkeer  • 

Schets stationsgebied Hoogkerk

Hoe zou een station in Hoogkerk eruit zien? Wat moet er dan gebeuren en welke gevolgen heeft dat? We willen graag een artist impression laten maken hoe het stationsgebied in Hoogkerk eruit zou kunnen zien.

Voordelen van een stationsgebied in Hoogkerk:

  • Goede aansluiting met de bus op transferium P+R Hoogkerk
  • Fietsflat: afname van druk op het Hoofdstation Groningen (studenten).
  • Fietstunnel Zuiderweg: hiermee bereik je dat de gelijkvloerse spoorwegovergang verdwijnt. Dit sluit aan bij het beleid van ProRail. Vermindert forenzenverkeer door het centrum van Hoogkerk. Zie ook het voorbeeld van Zuidhorn en Aduard waar een ringweg is aangelegd om forenzenverkeer om te leiden.
  • Binnenstedelijk bouwen.  Sluit aan bij het beleid van de overheid. In de bebouwing is dan ruimte voor eenpersoonshuishoudens, kleine gezinnen, studenten en ouderenwoningen.
  • Verbetering en herinrichting centrumfunctie voor Hoogkerk: er komt een marktplein/ parkeerplaats, monument en grote vijver. Dit biedt ruimte voor publieke en sociale ontmoeting.

 

Geschatte kosten van de indiener van het idee: €15.000

Locatie: Ter hoogte van Bangeweer tussen de Zuiderweg en de Johan van Zwedenlaan.

Wat is de beoordeling van dit idee?

Gezien de ligging aan het spoor is het begrijpelijk dat het idee van een station in Hoogkerk bij een deel van de inwoners zo leeft. Het punt is dat je voor een treinstation voldoende in- en uitstappende treinreizigers moet hebben, om de investeringen en de impact op de exploitatie te kunnen rechtvaardigen. De provincie (opdrachtgever van de treindienst Leeuwarden-Groningen) hanteert daarom als ondergrens 1.000 nieuwe ov-reizigers per werkdag. Met ‘nieuwe ov-reizigers’ worden reizigers bedoeld die vóór de komst van het station niet met het ov reisden (en dus niet mensen die voorheen de bus gebruikten). Uit meerdere onderzoeken, ook recent nog, is gebleken dat een station in Hoogkerk ruim onder de ondergrens blijft. De hoeveelheid woningen, werkgelegenheid etc. in de omgeving van het potentiële station is te beperkt om een station mogelijk te maken.

Je moet inloggen of een nieuw account aanmaken om te kunnen reageren.
    Geen mijlpalen gedefiniëerd